Lillu ruspìgghiti

E’ strano come per certi popoli la metafora zoomorfa ne ricalchi talune caratteristiche sociali.

“Havi ‘a buccazza larga quant’un puzzu, ‘u ciriveddu, havi ‘i nà chiattidda, ‘u culu ‘granni, ‘a testa picciridda, parra sempri a spropositu e a muzzu; è apaticu, pigghiatu di sciroccu, cci piàciunu ‘i bracioli e u piscistoccu”.

La prova del fallimento dei figli  e quando non riescono ad essere minimamente all’altezza dei padri

… E chianciunu ‘i banneri di Missina chi pp’a città e l’Italia s’ammazzaru, i Lo Sardu, i Natoli, ‘i Cannizzaru, i Di Maria, anebiancu, La Farina….. Ora ristaru sulu i mancia franchi chi si jincunu ‘a panza, a bucca, i cianchi.. E tu, jèttiti ‘i chiàttu, lassa fari, pensa sulu alla panza e ‘o piscistoccu, non reagiri contra lu Sciroccu, non diri nenti contra i malaffari, non diri nenti ai figghi di bagascia; sì un veru pecuruni, a testa bascia…..”.

Non sempre tutto ciò che viene dopo è progresso.

Ziringuli, scagghiozzi, sangunazzu, e – si vuliti – puru giaurrina: chi ciàuru, chi gustu, chi sullàzzu,si truvava, ntè strati di Missina; ppi, mbìppita, poi c’era  ‘nà gazzosa, frisca, ccà pallinedda e spisiddusa!

Ora cci sùnnu i “tosti”, c’è  la “pizza”, c’è, ‘o postù da gazzusa, a cocacola,mi “vùstili” a lu postu d’à sosizza, e, ù panittuni ‘o postu d’i cannula; ora c’è u “self servis” e ‘u “ fas fu”, né Don Mommu o Don Fanu cci su cchiu…

Ma chistiu è lu progressu, ‘un c’è chi fari; annàmu avanti a cauci e spintùni, e l’omu, ohimè, non fa chi peggiuràri e sempri cchiu divènta pecuruni… ‘A scienza, amicu, ‘ddùna lampi e lumi, e annamu avànti comu … aranci ‘i ciumi… ”.

Non né più l’uomo la misura di tutte le cose, ma l’automobile.

E’ la macchina ‘a riggina  di la nostra socità; la patruna, è d’a città, s’havi, as idda, fari postu, dappertutto ad ogni costu… E’ ppi chistu, ch’un decreto, è abulitu ‘u marciapiedi: non si po’ cchiu annàri a pèdi”.

Se non ora quando?

Lillu, ruspìgghiti, pigghia cuscenza, làssala fùttiri la tò indulenza.. moviti, nnàchiti, non fari ‘u fissa, lassili pèrdiri sciroccu e “lissa” chi ti rimonnunu ‘a testa e l’ossa e chi ti portunu ‘rittu alla fossa; non fari ù stupidu e ‘u strafottenti, si no cunvinciti non cancia nenti. Poiché tu, apaticu, non cunti nenti, ssì fissa crònicu e strafuttènti, ‘a genti “ strania” chi vèni ccà domina e insudicia la tua città; ‘ sta città martiri. Disordinata, ch’è misa all’indici, vituperata, pirchi tu ‘mpennula, si inconcludenti, fai sulu traficu, ma , fatti, nenti. Non fari ‘u solitu cianciminèstra, non stari, immobili, alla finiestra.. Scegli e discrimina l’amici veri, e caccia, elimina, ‘i liparderi.. Lillu ruspigghiti si no Missina va, inesorabili, alla ruvina…”.

In alcuni popoli sembra esserci una sindrome di Stoccolma collettiva. La comunità ammira i suoi carnefici.

I  Buddaci”, amicu miu, comu ‘i scecchi su ‘mpaiati, e si zzucunu ‘i frustati, senza mai diri “ciu”: Si tu parri, nuddu senti.. Semu apatici e indolenti”.  

C’è un “Pasquino” inascoltato in riva allo stretto, che non si stanca mai di segnalare l’apatica indolenza di un popolo rapinato dei diritti e scaraventato nel disaggio e nel bisogno, da oltre un secolo, che invece di reagire giace in una acinetica autoreferenzialità.

Città indecifrabili, assurda, strana, cci sunnù i nobili – ricchi nababbi- e tanti “paria” minchiuni e “babbi”;

cci su i ricchissimi ch’hannu ‘i villini,palazzi splendidi, ampi piscini, e su in sustanzia non cchiù di centu, ch’hannu li rèdini de la città e chi cci campunu comu pascià: ovunqui  passunu ossequiati,- prebendi lauti di tutti i lati- Non ci su làstimi, mai nunnu affunnu,.

I “parria” su disprizzati, senza “finanzia”, disoccupati; chi stannu ai margini, jintra ‘i baracchi, ‘nta li “favelas” e supportunu supra la schina la casta nobili di Missina, nuddu li calcula, nuddu li penza, su scecchi i redina, a testa bascia, nuddu propositu, nuddu scatascia. N’apprufittunù di ciò i nababbi e i “babbi” restunu sempri cchiù babbi…

E si tu “paria” non ti ruspigghi, ancora scòppuli ‘nto cozzu pigghi e rèsti succubi di ‘sti patruni ricchi,  egocentrici e mappiuni”.

Vi sono popoli che più di altri hanno una spiccata attitudine al gregariato, un vero e proprio talento.

Semu tutti,ccà vassalli,valvassori e valvassini; tutti ùmili lècchini, cchù o meni sciacqua palli, tutti pronti, brusca e strigghia, pp’ un bagghiòlu di canigghia..

U vassallu si cuntenta di manciàri  sulu scocci chi non vonnu mancu ‘i porci, giammai libiru  diventa e –pp’i bucca d’u patrùni- parra, lu gran pecurùruni… ‘nte “palazzi” i Donrodrighi maestri esperti ‘nta li ‘ntrighi,’ntè mazzètti, ntè ‘ntrallazzi, tutti quanti associati ccu fantàli e incappucciati… E Tu pp’un pìattu di lenticchia chiudi ‘u beccu e cali ‘a cricchia!”  

Impossibile risolvere i mali con categorie e uomini medesimi a quelli che li hanno generati.

Comu si cancia? ‘A stissa scuderia, stissi cunpàri, stissi traficanti, stissi jarzùni, stissi musicanti, U stissu pisci, ‘a stissa piscaria, pisci ccù i vermi, pisci scaffidutu, chi, poi, ppi pisci friscu và vinnùtu.  Ma è risaputi: è sempri ‘u stissu populu minchiuni chi tèni a galla ‘i stissi marpiuni..

Solo un potere arrogante e incontrastato può imporre l’impossibile.

E un’ombra , nira, plumbea coprirò ‘u paisaggiu, e sparirà la storica Morgana e u so miraggiu.

Non passeà, è certissumu cchiù nuddu piscispada, u disastru ecològgicu cci fa canciàri strada.

‘st’immensa cosi inutili, ‘sta cosa sconvolgenti, chist’opira ciclopica, chi servi a nuddu e a nenti.

U ponti saria tràggica,immensa cicatrici, comù ‘nu sfreggiu orribili ‘ntà faccia d’un attrici.

Picciuli, sulu picculi, jittati  a mmuzzu, a mari, picchì, quasi certissimo, non si potrà attuari

I  suli chi l’appoggiunu sunnu ‘na minoranza , e sunnu sempri i soliti, manciuni a crepa panza”.  

Ma con quale mentalità efficientista avrebbero dovuto gestire e realizzare un’opera simile?

Con la stessa con la quale hanno realizzato le miriadi di incompiute, inadeguate, incongrue e inutili opere pubbliche, figlie di errori, incapacità e lentezza programmata con il deliberato fine di non realizzare nulla?

Mòviti in forza pòpulu, non ti fari ingannari: parra, discuti, scrivilu, stu ponti non s’ha fari..

Curri, proponi, nnàchiti, non stari ddà impotenti, travagghia, moviti contra ‘stincompetenti

Contra sta genti avida chi agisci e chi s’aspetta vantaggi a tirribilia sulu pp’a so sacchètta

Vantaggi miliardarii, ppi iddi e sulu a jiddi, e a tia minchiuni, restanu l’occhi chini ‘i jariddi.”  

 

Carmelo Celona

31/07/2013

 

Lacerti tratti da:

Centonove scherzucci ” – 2001

Mico della Boccetta pseudonimo di  Domenico Borgia